ژنراتور های گازی و دیزل

تفاوت ژنراتورهای گازسوز و دیزلی


می دانیم که ژنراتور، دستگاهی است که وظیفه آن، تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی و در نهایت تولید برق می باشد. این انرژی مکانیکی توسط موتوری که به ژنراتور متصل یا به اصطلاح کوپل شده تولید می شود که به مجموع این دو دستگاه موتور ژنراتور می گویند. اما در کل ژنراتور های برق را می توان بر اساس موتور مولد آن ها دسته بندی کرد. دیزل ژنراتور ها و ژنراتورهای گازسوز، ژنراتور های آبی، ژنراتور های بادی و … . پرکاربرد ترین نوع ژنراتور های موجود در بازار و مصرف، ژنراتور های گازسوز و ژنراتور های دیزلی می باشند.

ژنراتورهای گازی :
اما در مورد ژنراتور های گازسوز باید گفت که این نوع از ژنراتور ها از یک موتور گازسوز به علاوه یک آلترناتور تشکیل شده اند.
ژنراتورهای گازسوز دارای چندین مزیت عمده در مقایسه با ژنراتورهای دیزلی می باشند .قیمت بسیار پایین تولید برق که به علت قیمت پایین سوخت مصرفی ژنراتور های گازسوز است و دلیل این قیمت پایین، استفاده از گاز طبیعی می باشد که طبیعتا هزینه سوخت مصرفی آن ها بسیار پایین تر از ژنراتور های دیزلی است.

همچنین در برخی موارد امکان تامین گاز رایگان جهت ژنراتورهای گازسوز در مقیاس های بالا انجام می گردد.

ژنراتور دیزل :
وظیفه این ژنراتور ها، تولید برق از یک موتور دیزل است که از یک آلترناتور تشکیل شده اند. یکی از مهم ترین و بزرگ ترین قابلیت های دیزل ژنراتور این است که می توان از آن ها در هر نقطه استفاده کرد. همین امر باعث شده است تا استفاده از ژنراتور های دیزلی در بسیاری از پروژه های عمرانی، نفت و گاز و … بسیار زیاد شود.
کارکرد دیزل ژنراتور ها بر اساس برند و توان موتور دیزل و ژنراتور استفاده شده است و همچنین کلید ها و قطعات قدرت به کار رفته در تابلو کنترل می توانند در روند قیمت و همچنین بازدهی موتور دیزل ژنراتور تاثیر بسزایی داشته باشند.